Παρασκευή, 14 Νοεμβρίου 2014

Δ.Ε.9 Δραστηριότητες εμπέδωσης από την Τράπεζα θεμάτων


Δ.Ε.9 Αρχή και πορεία του κόσμου.
ΘΕΜΑ Α2
α) Ποιο είναι το θεολογικό νόημα της φράσης «καλά λίαν», η οποία υπάρχει στο κείμενο της Γένεσης σχετικά με τη δημιουργία του κόσμου;
 
α) Ποια είναι η αιτία και ο σκοπός της δημιουργίας του κόσμου ;
 


α) Τι δηλώνει η φράση «εν αρχή» στη διήγηση της Γένεσης για τη δημιουργία του κόσμο;
 
α) «Και είπεν ο Θεός· ποιήσωμεν άνθρωπον…». Για την Εκκλησία, η χρήση πληθυντικού αριθμού έχει θεολογικό νόημα. Ποιο είναι αυτό;
α) Κατά την άποψη της Εκκλησίας, με ποιους τρόπους εκδηλώνεται η πρόνοια του Θεού για τον κόσμο ήδη από τη δημιουργία του;

α) Σύμφωνα με τη θέση του Deismus, ο δημιουργός Θεός δεν επεμβαίνει στη δημιουργία του. Ποια είναι η απάντηση της Εκκλησίας;

 α) Τι δηλώνει το «εν αρχή» στη διήγηση της Γένεσης για τη δημιουργία του κόσμου;

α) Μετά τη δημιουργία των ζώων, ο Θεός κάλεσε τον Αδάμ να ονοματοδοτήσει τα ζώα. Τι φανερώνεται από αυτή την πράξη;
 


β) Σύμφωνα με τη διήγηση της Αγίας Γραφής, όλα έχουν δημιουργηθεί«καλά λίαν». Πώς συνδέεται η έκφραση αυτή με το σύγχρονο οικολογικό πρόβλημα;

 β) Γιατί το κείμενο της Γενέσεως στη δημιουργία του ανθρώπου,χρησιμοποιεί τα ρήματα «έπλασεν» και «ενεφύσησεν», ενώ στη δημιουργία των ζώων τα ρήματα «είπεν» και «εγένετο»;
β) Σύμφωνα με τη διήγηση της Αγίας Γραφής η δημιουργία του κόσμου έγινε διαδοχικά σε έξι ημέρες. Να εξηγήσετε τη σημασία των «έξι ημερών» καθώς και το δυναμικό και εξελικτικό χαρακτήρα της δημιουργίας

 
β) Πώς καταλαβαίνετε τη θέση της Εκκλησίας ότι τα γεγονότα της Γένεσης της Παλαιάς Διαθήκης σχετικά με τη δημιουργία του ανθρώπου δεν είναι «ούτε ιστορικά ούτε μύθοι»;

 
ΘΕΜΑ Β2              

 

 
Ένας από τους πρωτοπόρους της θεωρίας της Μεγάλης Έκρηξης ήταν ένας ιερέας, ο Ζορζ Λεμέτρ. Είπε κάποτε: «Υπάρχουν δύο τρόποι να φτάσει κανείς στην αλήθεια. Αποφάσισα να τους ακολουθήσω και τους δύο. Δεν τίθεται ζήτημα σύγκρουσης. Το πρόβλημα προκύπτει όταν φανατικοί προσπαθούν να εξηγήσουν τη φύση χρησιμοποιώντας τη Βίβλο. Εάν τη διαβάσουμε όπως ένας θρησκόληπτος, τότε η Γη δεν κινείται και ο κόσμος είναι 6.000 χρόνων. Ωστόσο νομίζω ότι οι περισσότεροι σκεπτόμενοι χριστιανοί δεν διαβάζουν τη Βίβλο κατά γράμμα αλλά σύμφωνα με το πνεύμα της».
Σχολιάστε το παραπάνω κείμενο.

«Πώς γίνεται να γνωρίσει ο άνθρωπος τον Θεό όχι διανοητικά αλλά να έχει εμπειρία από Αυτόν, να έχει “σχέση” πραγματική μαζί Του; Αυτό μπορεί να γίνει, όπως μπορεί να γνωρίσει κανείς τον ζωγράφο μέσα από τη ζωγραφιά του, τον μουσουργό μέσα από τη μουσική του, τον ποιητή μέσα από το ποίημα. Γνωρίζουμε τον δημιουργό μέσα από το προσωπικό του δημιούργημα, την διαφορετικότητά του (το μοναδικό και ανεπανάληπτο της ύπαρξης και της δημιουργίας του) μέσα από το έργο του. Ακούμε ή βλέπουμε ή διαβάζουμε το “ποίημα”, και λέμε: “αυτό είναι Kαβάφης”, “είναι Bαν Γκογκ”, “είναι Mότσαρτ”. Δεν λέμε: είναι “του” τάδε, λέμε: “είναι” ο τάδε. Η γνώση γεννιέται από τη δυναμική της “σχέσης” με το δημιουργό» (Διασκευασμένο, Χ. Γιανναράς)
Με αφορμή το κείμενο, να αναφερθείτε στην παρουσία του Θεού στη δημιουργία του κόσμου και την ευθύνη του ανθρώπου απέναντι σε αυτήν.

Χανόγλου Δέσποινα ΠΕ01

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...