Παρασκευή, 14 Νοεμβρίου 2014

Δ.Ε.4 Δραστηριότητες εμπέδωσης από την Τράπεζα θεμάτων


Δ.Ε.4 Ποιος είναι ο Θεός κατά την πίστη του Χριστιανισμού
ΘΕΜΑ Α2
α) Τι σημαίνει ο όρος ενέργειες του Θεού;

α) Να αναφέρετε παραδείγματα της παρουσίας του Θεού μέσα στην ιστορία, σύμφωνα με τη διδασκαλία της Εκκλησίας.

α) Γιατί είναι αδύνατο ο ανθρώπινος νους να συλλάβει πλήρως την έννοια της ουσίας του Θεού;

α) Τι σημαίνει ότι ο Θεός είναι απρόσιτος στην ουσία του και μεθεκτός στις ενέργειές του ;

α) Να εξηγήσετε με συντομία τη θέση του Χριστιανισμού ότι ο Θεός είναι «άπειρος και ακατάληπτος».
 

β) Στην Καινή Διαθήκη αναφέρεται ότι «Ο Θεός είναι αγάπη». Ποια δεδομένα από τη σχέση του Θεού με τον άνθρωπο και τον κόσμο, σύμφωνα με τη διδασκαλία της Εκκλησίας, δικαιολογούν αυτή τη φράση;

β) Να αναφέρετε τα τρία Πρόσωπα της Αγίας Τριάδας και τα ιδιώματά τους, σύμφωνα με την πίστη της Εκκλησίας.

 β) Να καταγράψετε παραδείγματα που, κατά την Αγία Γραφή, ο Θεός είναι γνωστός και «ψηλαφητός» στην ιστορία
 
ΘΕΜΑ Β2               

«Αγαπάς όλα όσα υπάρχουν και δεν αποστρέφεσαι κανένα από τα δημιουργήματά σου. Γιατί ποτέ δε θα δημιουργούσες κάτι που θα το μισούσες. Πώς ήταν άλλωστε δυνατό να παραμείνει κάτι που εσύ δε θα το ήθελες ή να διατηρηθεί κάτι που εσύ δε θα έφερνες στην ύπαρξη; Αντίθετα, όλα τα αγαπάς, γιατί είναι δικά σου, φιλόψυχε δεσπότη» (Σοφία Σολομώντος)
Ποιο είναι το πιο χαρακτηριστικό γνώρισμα του Θεού, όπως φαίνεται στο παραπάνω κείμενο της Παλαιάς Διαθήκης; Μπορείτε να αναφέρετε και άλλες περιπτώσεις που να το φανερώνουν;

 
«Έτυχε να βιώσω διάφορα είδη φωτός και φώτων: το "φως" της καλλιτεχνικής εμπνεύσεως… · το "φως" του φιλοσοφικού στοχασμού…· ας προσθέσομε σ’ αυτά και το ''φως" της επιστημονικής γνώσεως… Αλλ’ όταν σε ώριμη ήδη ηλικία επέστρεψα στον Χριστό ως τον τέλειο Θεό, με περιέλαμψε το άναρχο Φως. Το θαυμαστό τούτο Φως, έστω και στο μέτρο που μου δόθηκε να γνωρίσω από τη χάρη του Θεού, επισκίασε όλα τα άλλα, όπως ο ήλιος που ανατέλλει που δεν επιτρέπει να βλέπομε πια ακόμη και τα πιο λαμπρα αστέρια» (Αρχιμανδρίτης Σωφρόνιος, Ορθόδοξος συγγραφέας)
Να αφετηρία το κείμενο, να αναπτύξετε τη διδασκαλία της Εκκλησίας για τη δυνατότητα
του ανθρώπου να γνωρίσει τον Θεό.

 
«Ο Θεός είναι Ένας, αλλά όχι Μόνος, Η μία θεότητα υπάρχει τριαδικά. Η ενότητα δεν είναι μονολιθική ταυτότητα, αλλά ποικιλία ετερότητας. Η διαφορετικότητα, η ιδιαιτερότητα, η ετερότητα και η προσωπικότητα προέχουν μαζί με την ελευθερία, που δεν καταντά αναρχία και αυθαιρεσία. Στην ενότητα φθάνουμε μέσω της ετερότητας και όχι διαμέσου της ταυτότητας. Καμιά ισοπέδωση δεν επιτρέπεται, αλλά τουναντίον επιβάλλεται η ελεύθερη και η αυτόνομη ανάπτυξη της προσωπικότητας, του προσώπου ή της υποστάσεως, κατά την θεολογική ορολογία, προκειμένου να φθάσουμε στην ενότητα του ανθρώπου με τον εαυτό του και με τον Άλλο» (Μάριος Μπέγζος)
Με βάση το παραπάνω κείμενο, να παρουσιάσετε τα χαρακτηριστικά του Τριαδικού Θεού
κατά την πίστη της Εκκλησίας.

 
«Στην Ορθοδοξία δεν πιστεύουμε σε διάκριση μεταξύ φυσικών και μεταφυσικών αλλά σε διάκριση μεταξύ κτιστού και ακτίστου. Άκτιστος είναι ο Θεός και οι ενέργειές Του, και κτιστός είναι όλος ο κόσμος… Το άκτιστο δεν έχει αρχή , φθορά και τέλος, ενώ το κτιστό έχει συγκεκριμένη αρχή, διακρίνεται για τη φθορά και δεν έχει τέλος, όχι γιατί αυτό οφείλεται στη φύση του αλλά γιατί έτσι το θέλησε ο Δημιουργός του…» (Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιερόθεος)
Να εντοπίσετε και να αναπτύξετε σημεία της πίστης του Χριστιανισμού για τον Θεό και τη σχέση του με τον κόσμο.

Χανόγλου Δέσποινα ΠΕ01
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...