Δευτέρα 12 Ιανουαρίου 2015

Όρκος του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην Ώπιν

    

Σας εύχομαι, τώρα που τελείωσαν οι πόλεμοι, να ευτυχήσετε με ειρήνη. Όλοι οι θνητοί απ’ εδώ και πέρα να ζήσουν σαν ένας λαός μονοιασμένος για την κοινή προκοπή.
Να θεωρείτε την οικουμένη Πατρίδα σας με Κοινούς Νόμους, όπου θα κυβερνούν οι άριστοι ανεξαρτήτως Φυλής.
Δεν χωρίζω τους ανθρώπους, όπως κάνουν οι στενόμυαλοι, σε αυτούς που κατάγονται από την Ελλάδα και σε βαρβάρους.
Δεν μ’ ενδιαφέρει η καταγωγή των πολιτών, ούτε η ράτσα που γεννήθηκαν. Τους καταμερίζω με ένα μόνο κριτήριον, την ΑΡΕΤΗΝ.

Για μένα κάθε καλός Ξένος είναι Έλληνας και κάθε κακός Έλληνας είναι χειρότερος από βάρβαρον.

Αν ποτέ σας παρουσιασθούν διαφορές, δεν θα καταφύγετε στα όπλα παρά θα τις λύσετε ειρηνικά. Στην ανάγκη θα έρθω εγώ διαιτητής σας.

Τον ΘΕΟ δεν πρέπει να τον νομίζετε σαν αυταρχικό κυβερνήτη, αλλά σαν κοινό ΠΑΤΕΡΑ όλων, ώστε η διαγωγή σας να μοιάζει με τη ζωή που κάνουν τ’ αδέλφια στην οικογένεια.

Από μέρους μου σας θεωρώ όλους ίσους, λευκούς ή μελαμψούς και θα ήθελα να μην είστε υπήκοοι μόνον της κοινοπολιτείας μου, αλλά όλοι μέτοχοι, όλοι συνέταιροι.

Όσο περνάει από το χέρι μου θα προσπαθήσω να συντελεσθούν αυτά που υπόσχομαι.

Τον όρκο τούτον που δώσαμε με την σπονδή απόψε κρατήστε τον σαν ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΑΓΑΠΗΣ.

Αναφορά στα γεγονότα της Ώπιδος (324 π.Χ.)

Η στάση που ξέσπασε στην πόλη Ώπιδα, ο λόγος του Μ. Αλεξάνδρου, καθώς και ο όρκος του που δόθηκε με την σπονδήν αναφέρονται σε σποραδικά ιστορικά στοιχεία. Η προσωπικότητα του Μ. Αλεξάνδρου πέρασε στο Θρύλο. Και ήταν τούτο επόμενο. Το μυθιστόρημα του Μ. Αλεξάνδρου, γραμμένο στον Γ΄μ.Χ. αιώνα από τον Ψευδοκαλλισθένη, γνώρισε πολλές εκδόσεις και εικονογραφήσεις.
Ιστοριογράφος του Αλεξάνδρου, υπήρξε ο φιλόσοφος Καλλισθένης, ανεψιός του Αριστοτέλη, ο οποίος και ακολούθησε τις εκστρατείες του. Τα έργα που έγραψε (Ελληνικά, Ιερός πόλεμος κλπ.) δεν σώζονται ολόκληρα, παρά μόνον αποσπάσματα.
Ένα από τα έργα υπάρχει σε μετάφραση Λατινική, Συριακή και Αρμένικη.
Εκεί αναφέρεται ο λόγος-όρκος που εξεφώνισε ο Αλέξανδρος ενώπιον 9.000 αξιωματούχων και προυχόντων στην Ώπιδα το 324 π.Χ.
Στην Ελληνική ο όρκος αναφέρεται σε «σπαράγματα» του Ερατοσθένους - μεγάλου μαθηματικού, ιστορικού και φιλολόγου της Αρχαίας Ελλάδας (257-194 π.Χ.) - καθώς και στον Ψευδοκαλλισθένη (Βιβλ. Β΄και Γ΄).
Στο περιοδικό ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ έχει δημοσιευθεί ο όρκος του Μ. Αλεξάνδρου.
Ο Καλλισθένης συνιστούσε στον Αλέξανδρο να αποφεύγει τη θεοποίησή του και να απομακρύνει από το θρόνο του τους αυλοκόλακες. Οι αυλοκόλακες όμως βρήκαν την κατάλληλη ευκαιρία και κατηγόρησαν στον Αλέξανδρο τον Καλλισθένη, ο οποίος υπέπεσε στη δυσμένειά του. Τελικά θανατώθηκε.
***
Ο Μ. Αλέξανδρος, μετά το δεύτερο γάμο του με τη Στάτειρα, κόρη του Δαρείου, συγκρότησε ένα στρατό από Πέρσες, εκπαιδευμένους με Μακεδονικό τρόπο, που ωνομάσθηκαν επίγονοι και έφτασαν τις 30.000. Το γεγονός αυτό δυσαρέστησε τους Μακεδόνες πολεμιστές και, όταν ο Αλέξανδρος θέλησε να στείλει πίσω στη Μακεδονία τους παλαιμάχους του στρατού του, ξέσπασε στην πόλη Ώπιδα το καλοκαίρι του 324 π.Χ. μια μεγάλη στάση. Τελικά ο Αλέξανδρος συμφιλιώθηκε με το στρατό του και 10.000 παλαίμαχοι Μακεδόνες με επικεφαλής τον Κρατερό (δεύτερο τη τάξει) ξαναγύρισαν στη Μακεδονία, αφού πήραν ικανοποιητική αποζημίωση.
ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΚΑΡΑΟΥΛΗΣ

http://www.artionrate.com/index.php/artion-magazine/artion-kalesma/1164-orkos-megalou-aleksandroy

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...