Παρασκευή, 18 Σεπτεμβρίου 2015

Άγιος Δημήτριος δια χειρός Θεοτοκόπουλο


Άγνωστο έργο που αποδίδεται στον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο ανακαλύφθηκε στην Ιταλία
Άγνωστο έργο που αποδίδεται στον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο ανακαλύφθηκε στην Ιταλία

Ένας ένθρονος Άγιος Δημήτριος, έργο της κριτικής σχολής, ενδέχεται να αποτελεί έργο της κρητικής περιόδου του Ελ Γκρέκο. Του Δημήτρη Δεληολάνη.

Μια άγνωστη εικόνα του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου ανακαλύφθηκε στην Ιταλία και θα εκτεθεί για πρώτη φορά τον Οκτώβριο. Πρόκειται για έναν ένθρονο Άγιο Δημήτριο, εξαιρετικής ομορφιάς, που χωρίς αμφιβολία ανήκει στην κρητική περίοδο του Ελ Γκρέκο. Πρόκειται για τη λιγότερο γνωστή περίοδο δραστηριότητας του μεγάλου καλλιτέχνη, καθώς μας έχουν μείνει μόνον άλλες δυο εικόνες. Όπως μας εξήγησε η Ιταλίδα συντηρητής Μαριέλλα Λομπέφαρο, που έκανε την ανακάλυψη: «Σίγουρα είναι έργο που ανέρχεται στην περίοδο πριν από το 1567 και γι΄ αυτό σπανιότατη: είναι η μόνη που έφτασε μέχρι εμάς σε τόσο καλή κατάσταση».
Παρόλο που η εικόνα, σε ξύλο κυπαρισσιού, φέρει στο πίσω μέρος την υπογραφή «Χειρ Δομήνικου», χρειάστηκαν πολλοί αιώνες για να αναγνωριστεί η «χειρ» του μεγάλου καλλιτέχνη. Την εικόνα αγόρασε πέρυσι Γερμανός συλλέκτης σε πλειστηριασμό που έκανε μέσω Διαδικτύου μικρός οίκος έργων τέχνης. Ο πωλητής την είχε χαρακτηρίσει «μεταβυζαντινή κρητικής σχολής», χωρίς άλλες λεπτομέρειες. Ο Γερμανός συλλέκτης όμως, αμέσως μετά την αγορά, πληροφορήθηκε από τον συντηρητή του ότι η εικόνα φέρει υπογραφή και μάλιστα με τρανταχτό όνομα.
Ο Γερμανός απευθύνθηκε σε δυο ειδικούς σε άγιες εικόνες: στην Ιταλίδα Λομπέφαρο και σε Έλληνα συντηρητή του Μουσείου Μπενάκη, όπου βρίσκεται κι ένας πολύτιμος Ευαγγελιστής Λουκάς με την υπογραφή του Ελ Γκρέκο. Ο Έλληνας εμπειρογνώμων δεν επικύρωσε τη γνησιότητα της εικόνας: θεώρησε πως ή ήταν κάποιος άλλος Κρητικός αγιογράφος με το όνομα Δομήνικος ή ότι η εικόνα είναι μία από τα πάμπολλες πλαστές που είχαν κατακλείσει την ευρωπαϊκή αγορά στη δεκαετία του ΄50 και του ΄60∙ τότε οι πλαστογράφοι έπαιρναν αυθεντικές εικόνες του 16ου αιώνα και προσέθεταν το όνομα του Θεοτοκόπουλου.
Η Ιταλίδα ακολούθησε άλλο δρόμο∙ έψαξε το ιστορικό της και βρήκε πως ο Άγιος Δημήτριος είχε ήδη εκτεθεί σε μεγάλη έκθεση στη Λυών το 1935. «Τόσο το καλλιτεχνικό ύφος όσο και οι εργαστηριακές έρευνες που ξεκινήσαμε τον Μάιο μάς επιβεβαίωσαν ότι η υπογραφή είναι δική του και ότι πρόκειται για αυθεντικό Ελ Γκρέκο», δηλώνει τώρα η Ιταλίδα συντηρητής. Την ανακάλυψη επικύρωσε και ο καθηγητής Λιονέλλο Πούπι που διδάσκει Ιστορία της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Βενετίας.
Ο Άγιος Δημήτριος επρόκειτο να παρουσιαστεί σε μεγάλη έκθεση «Η κληρονομιά του Βυζαντίου» με εκατό και πλέον εικόνες που εγκαινιάζεται στις 8 Αυγούστου στην κωμόπολη Μπελάτζο της βόρειας Ιταλίας. Μόλις όμως εξακριβώθηκε σε ποιον ξακουστό αγιογράφο ανήκε, αμέσως άλλαξε προορισμό. Το κοινό θα μπορέσει να συναντηθεί με τον Ελ Γκρέκο στην έκθεση ειδικά αφιερωμένη

newpost.gr
το βρήκαμε εδώ http://hamomilaki.blogspot.gr/2015/07/agios-dimitrios-by-hand-el-

Κυριακή, 13 Σεπτεμβρίου 2015

Ιδέες για την πρώτη γνωριμία με τους μαθητές μας.

          


Καλή σχολική χρονιά!

Η πρώτη  γνωριμία με τους καινούργιους μας μαθητές είναι πολύ σημαντική .Στόχος είναι αφενός η δημιουργία ενός θετικού κλίματος ,που θα καθορίσει σχέσεις εμπιστοσύνης και καλής διάθεσης ανάμεσα στον καθηγητή και στους μαθητές , αφετέρου η ένταξη στην τάξη μαθητών που είναι άγνωστοι μεταξύ τους.
Η επιτυχημένη πρώτη συνάντηση με τους μαθητές είναι ακόμη πιο αναγκαία για τους εκπαιδευτικούς που είναι καινούργιοι στο σχολείο . Είναι πραγματικά καθοριστική η συμπεριφορά μας σε μία τάξη με μαθητές που δε μας γνωρίζουν καθόλου.
 Επιπλέον , για το μάθημα των θρησκευτικών , οι μαθητές , κυρίως στις τάξεις του λυκείου ,είναι πολύ συχνά επιφυλακτικοί .Επομένως ,είναι αναγκαίο ,από την πρώτη κιόλας στιγμή ,να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη τους.
Σκέφτηκα να μοιραστώ μαζί σας κάποιες ιδέες που με βοηθούν πραγματικά να πετύχω τους στόχους που αναφέραμε.
-  Υποδοχή  των μαθητών στην πόρτα , χαμογελώντας και με καλή διάθεση ,μπαίνω τελευταία στην τάξη. Έτσι οι μαθητές εισέρχονται πιο σύντομα  και αποφεύγουμε την είσοδό τους στην αίθουσα, καθυστερημένα, μετά  τον καθηγητή.
- Σύντομες συστάσεις
-  Επειδή ,είναι πολύ πιθανόν οι μαθητές, στο πρώτο μάθημα,να μην έχουν τα βιβλία μαζί τους , ανακοινώνω πως θα κάνουμε κάτι διαφορετικό για να γνωριστούμε.
-Στην επόμενη συνάντηση συζητάμε σύντομα για το πως περιμένουμε να γίνεται το μάθημα και κάνουμε μια περιγραφή της ύλης .

ΑΣ ΓΝΩΡΙΣΤΟΥΜΕ.......
 ΗΛΙΚΙΑ  για μαθητές  α΄γυμνασίου στα θρησκευτικά  ή  α΄και β΄λυκείου στο project
ΧΡΟΝΟΣ  30΄- 40΄
ΥΛΙΚΑ λευκές κόλλες Α4 ,όσες και οι μαθητές , μαρκαδόροι όσο περισσότεροι τόσο το καλύτερο.

-οι μαθητές κάθονται ανά δύο στα θρανία τους
-μοιράζουμε τις λευκές κόλλες και τους μαρκαδόρους
-μέσα σε 15΄, συζητούν με τον διπλανό τους για τα ενδιαφέροντά τους ( αγαπημένα μαθήματα , μουσική ,σπορ, χόμπυ, κ.τ.λ)
- συγχρόνως ζωγραφίζουν το όνομα του διπλανού τους ( Προσοχή  ΟΧΙ το δικό τους ) ,με διακοσμητικό τρόπο ,καθώς και κάποια από τα στοιχεία που έμαθαν.
- μέσα σε 20΄δείχνουν τη ζωγραφιά και ανακοινώνουν στην τάξη τι έμαθαν για τον διπλανό τους.
- αν υπάρχει η δυνατότητα τα κολλάμε στον τοίχο της τάξης.

ΣΧΟΛΙΑ - Χρειάζεται προσοχή στη διαχείριση του χρόνου.
- οι μαθητές δημιουργούν με όρεξη
- ακόμη και αν γνωρίζονται , ανακαλύπτουν καινούργια πράγματα για τους άλλους
- ανακαλύπτουμε τυχόν δυσκολίες στη συνεργασία







ΠΑΡΑΛΛΑΓΗ σε μεγαλύτερους μαθητές μπορούμε να ζητήσουμε το σκίτσο του συμμαθητή τους
Displaying Εικόνα (10).jpg





















ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΘΕΟΣ ΓΙΑ ΣΕΝΑ;
ΗΛΙΚΙΑ όλες οι τάξεις γυμνάσιο και λύκειο
ΧΡΟΝΟΣ 40΄
ΥΛΙΚΑ μικρά χαρτάκια σημειώσεων ( μπορείτε να κόψετε από το σπίτι σελίδες από παλιά τετράδια
 στα έξι ή να χρησιμοποιήσετε έτοιμα χρωματιστά χαρτάκια σημειώσεων )

- Αφού γίνουν καλωσόρισμα , συστάσεις και ευχές για καλή χρονιά ,ανακοινώνουμε στην τάξη ότι θα κάνουμε ένα τεστ. Καταλαβαίνετε ότι και μόνο η λέξη τεστ φέρνει μια αναστάτωση . οπότε είναι μια ευκαιρία να πειράξετε τους μαθητές και να αποκαλύψετε τη διάθεση για χιούμορ. ( δυστυχώς ή καλύτερα ευτυχώς δεν κατάφερα να ακολουθήσω τις συμβουλές παλαιότερων συναδέλφων που συνιστούν να μη χαμογελάσουμε στο σχολείο πριν από τα Χριστούγεννα )
- μοιράζουμε από ένα χαρτάκι σε κάθε μαθητή
- ζητάμε από τους μαθητές να γράψουν στο χαρτάκι τι σημαίνει Θεός για αυτούς
ΠΡΟΣΟΧΗ
- η απάντηση θα είναι από μονολεκτική έως δύο προτάσεις .(όχι έκθεση ιδεών)
-η απάντηση θα είναι ανώνυμη ( για να το πετύχουμε αυτό δίνουμε δικά μας χαρτάκια,και όταν τα μαζεύουμε τα ανακατεύουμε συνέχεια.)
- επιμένουμε η απάντηση να είναι προσωπική και όχι τι πιστεύουν για το Θεό οι γονείς ,η γιαγιά ,η καθηγήτρια,οι ιερείς. ή γενικά ο κόσμος
- προτείνουμε να γράψουν αυτό που τους έρχεται πρώτα στο μυαλό και όχι τι θα αρέσει στον καθηγητή
- παρακαλούμε (χαμογελώντας) η απάντηση να είναι σοβαρή και να μη δούμε απαντήσεις του τύπου Θεός είναι ο ΠΑΟΚ ,ή ο Κώστας ή ο Ρουβάς ( φυσικά πάντα θα συναντήσουμε και δύο - τρεις τέτοιες απαντήσεις )
-καλύτερα να μη δώσουμε παραδείγματα απαντήσεων
- δεκτές γίνονται και απαντήσεις όπως δε ξέρω, δεν πιστεύω, τίποτα

- διαβάζω φωναχτά όλες τις απαντήσεις
- δε δεχόμαστε κανένα σχόλιο ,ούτε προσπαθούμε να μαντέψουμε ποιος έγραψε τι
- κάποιος μαθητής αναλαμβάνει ,μαζί με τη βοήθειά μας ,να κατηγοριοποιήσει απλά τις απαντήσεις π.χ. Θεός =αγάπη ,πατέρας ,δημιουργός ,βοηθός, παντοδύναμος, τίποτα...

- δεν εξηγούμε το σκοπό αυτής της δραστηριότητας παρά μόνο αφού μαζέψουμε όλα τα χαρτάκια.
ΣΚΟΠΟΣ φυσικά ΔΕΝ είναι για να δούμε αν οι μαθητές μας είναι πιστοί ή όχι.
Ανάλογα με τη βαθμίδα , μπορούμε να έχουμε μια διαφορετική αφορμή για να συζητήσουμε με τους μαθητές .

-διαβάζοντας τις απαντήσεις οι μαθητές συνειδητοποιούν ότι δεν έχουν όλοι την ίδια άποψη για το Θεό .
ΑΡΑ
- την απάντηση μπορεί να μας την αποκαλύψει μόνο ο ίδιος ο Θεός  και το μάθημα των θρησκευτικών μας βοηθάει σ΄αυτό.
- σεβόμαστε ,κατά τη διάρκεια του μαθήματος όλες τις διαφορετικές απόψεις,, δε διαχωρίζουμε τους συμμαθητές μας σε πιστούς ή όχι ,ούτε κοροίδεύουμε όποιον πιστεύει
- όλοι εκφράζουν τη γνώμη τους με σεβασμό
- όλες οι απορίες γίνονται δεκτές

ΣΧΟΛΙΑ - είναι συγκινητικός ο τρόπος που οι μαθητές προσεγγίζουν την έννοια του Θεού, μέσα σε λίγες λέξεις
- οι μαθητές ανταποκρίνονται θετικά στη διαδικασία και ανακαλύπτουν τα πλαίσια στα οποία θα κινηθούμε στο μάθημα των θρησκευτικών.




Πώς βλέπουν τα παιδιά τους δασκάλους τους


Πριν λίγες μέρες πήγα στο σχολείο του εφτάχρονου γιου μου για την μηνιαία συνάντηση με τις δασκάλες του. Αυτή τη φορά, μου είχε δώσει ρητή οδηγία από το προηγούμενο βράδυ: «Μαμά, θέλω να δεις οπωσδήποτε και την κυρία των Αγγλικών». Δεν παρέλειψε να μου το υπενθυμίσει και το πρωί της ίδιας μέρας, ενώ σε όλο το δρόμο προς το σχολείο μου μιλούσε για το πόσο καλή είναι, επαναλαμβάνοντας συνεχώς «μαμά, είναι πανέμορφη, αλήθεια, θα δεις πόσο όμορφη είναι!». 
Φωτό: http://www.happymom.gr

Όταν έφτασα στην τάξη που δεχόταν τους γονείς η κυρία των Αγγλικών, εξεπλάγην. Αντίκρισα μια μάλλον ασχημούλα κυρία, ελαφρώς ατσούμπαλη, με χαρακτηριστικά προσώπου λες και ο δημιουργός τα είχε διαλέξει τυχαία και τα είχε πετάξει πάνω στο πρόσωπο χωρίς καμία συμμετρία, με μέτριο σώμα και αδιάφορα μαλλιά. Φυσικά τη ρώτησα αν είναι η κυρία των Αγγλικών, μου το επιβεβαίωσε, μάζεψα το μυαλό μου και συγκεντρώθηκα στα σχόλιά της για την εξαιρετική απόδοση του γιου μου. 

Στην επιστροφή δεν κρατήθηκα και ρώτησα το παιδί αν είναι όμορφη η κυρία του. Με μάτια που έλαμψαν μου απάντησε: «Ναι μαμά, δεν είναι; Και είναι τόσο καλή μαζί μας, μας αγκαλιάζει και πάντα λέει καλά λόγια για όλους μας». Τα λόγια αυτά τα ένιωσα σα χαστούκι.Ξαφνικά κατάλαβα για ποιο πράγμα μου μιλούσε. Ο γιος μου δεν έβλεπε παρά με τα μάτια της ψυχής του, όπως όλα τα παιδιά. Δεν τον ενδιέφερε καθόλου αν η κυρία Μίνα είχε άσχημα χαρακτηριστικά προσώπου, αν ήταν κοντή ή παχουλή, αν είχε αραιά ή πλούσια μαλλιά. Εκείνο που έβλεπε εκείνος ήταν η ομορφιά της ψυχής της, η γλύκα της, η προθυμία της να δει τις ανάγκες τους, να τα κανακέψει, να τα αγκαλιάσει, να τα συγχωρέσει και να τα βοηθήσει να μάθουν. Με δυο λόγια, έβλεπε την αγάπη που είχε εκείνη στην ψυχή της και δε φοβόταν να μοιράσει απλόχερα. 

Χαρά Ντάτση


το βρήκαμε εδώ  http://teleytaiothranio.blogspot.gr/2015/03

Ο καλός δάσκαλος κατά το Χρυσόστομο.






Ο καλός δάσκαλος κατά το Χρυσόστομο εμπνέει, προσελκύει και πείθει, (MG. 57327 ) Δεν είναι εγωιστής ούτε αλαζόνας, δε διακρίνεται για το εξουσιαστικό του ύφος, έχει πνεύμα μαθητείας, δεν περιαυτολογεί. Είναι ταπεινός έχοντας συναίσθηση των ατελειών και αδυναμιών του. Γνωρίζει καλά «ότι η επιείκεια είναι πιο δυνατή από τη βία», (MG. 57,61 ).
Ο παιδαγωγός πρέπει να επιδεικνύει δημοκρατικό πνεύμα και να σέβεται τη γνώμη των μαθητών του, ( MG. 60,35-36 ). Απέναντι τους να είναι απλός, ειλικρινής, απονήρευτος, άδολος. Να αποφεύγει την ειρωνεία και την υποκρισία. (MG. 61,404-406 ). Οι δάσκαλοι κατά τον Άγιο Πατέρα δεν πρέπει να είναι φορτικοί και πιεστικοί αλλά φιλόστοργοι. (MG. 62,402-403 ). Οφείλουν να υπερβάλλουν σε φιλοστοργία τους φυσικούς πατέρες. «Ο λόγος (του δασκάλου)», λέει ο Χρυσόστομος πρέπει να είναι «λόγος ανθρώπου που διδάσκει μάλλον παρά ελέγχει, που παιδαγωγεί παρά τιμωρεί, που βάζει τάξη παρά που διαπομπεύει, που διορθώνει παρά που επεμβαίνει στη ζωή του άλλου (του μαθητού)», (MG. 61 593-594).
Τα βασικά στοιχεία της αληθινής παιδείας για τους Τρεις Ιεράρχες είναι: η αγάπη, η ελευθερία και ο σεβασμός του ανθρώπινου προσώπου. Και οι τρεις τονίζουν πως η σχέση παιδαγωγού μαθητή είναι μια σχέση ελευθερίας και δημιουργίας. Ο διάλογος είναι το καλύτερο μέσο για να επιτευχθεί ο σκοπός της αγωγής. Η εξουσιαστικότητα και ο δογματισμός όχι μόνο δείχνουν έλλειψη αγάπης, (M.G. 62,404), αλλά και δε φέρνουν κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα. Ο εκπαιδευτικός οφείλει πρώτιστα να σέβεται το δώρο της ελευθερίας που χάρισε ο δημιουργός στα παιδιά και 
να μη φυλακίζει τις ανησυχίες τους, αλλά να ανοίγει δρόμους.

Ανδρέα Χ.Αργυρόπουλου,Το επαναστατικό μήνυμα των Τριών Ιεραρχών,Αθήνα 2009

πηγή  http://e-theologia.blogspot.gr/2011/09/

Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΟΦΕΙΛΕΙ....


Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΟΦΕΙΛΕΙ....

    Ο δάσκαλος οφείλει να μην αγαπά την εξουσία, να μην τον νοιάζει ο έπαινος του κόσμου, να αποφεύγει την υπερηφάνεια, να μην ξεγελιέται από κολακείες, να μην τον τυφλώνουν τα δώρα, να μην  τον καταβάλλει η πείνα, να μην τον νικάει ο θυμός.Αντίθετα, να είναι μακρόθυμος, επιεικής, πάνω απ' όλα ταπεινός.
Να έχει κύρος και υπομονή.
Να φροντίζει τους μαθητές του σαν πατέρας και να ενδιαφέρεται για την ψυχή τους.
                                                                    Αμμάς Θεοδώρα

πηγή http://samakos9.blogspot.gr/2014/12/

ΚΑΛΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ !!!


 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...